skip to Main Content
4 Tips Om Beter Vindbaar Te Zijn In Google

4 tips om beter vindbaar te zijn in google

Ongeveer 8 jaar geleden was SEO veel makkelijker dan het nu is. Toen werden er namelijk onzichtbare zoekwoorden in je tekst verwerkt. De relevantie hiervan? Dat deed er niet toe. Kwantiteit was het keyword. Succes? Bijna gegarandeerd. Voorgaande jaren heeft Google echter flink gesleuteld aan de algoritmes. Die bepalen namelijk welke site welke positie krijgt. De nadruk ligt hiermee op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Beter is om 1 goed artikel te maken dan 3 matige. In dit artikel geef ik door middel van tips uitleg hoe zo’n “goed” artikel er uit moet komen te zien.

Kwaliteit boven kwantiteit

Voorop gesteld, het doel van een blogartikel moet zijn om lezers te informeren, niet om Google tevreden te stellen. Belangrijkste is een goede tekst te schrijven waar je lezers iets aan hebben. Daarna ga je bezig met onderstaande SEO tips. Suc6!

Tip 1: Gebruik de juiste zoekwoorden

zoekwoordenVoor een zoekopdracht in (bijvoorbeeld) Google gebruik je zoekwoorden. Google moet een overeenkomst zien tussen de zoekopdracht en de inhoud van je tekst om je artikel vindbaar te maken in de zoekresultaten. Je moet dus weten wat de woorden zijn die je potentiële lezer gebruikt wanneer ze op zoek zijn naar jouw onderwerp. Tools als Google Keywordplanner, KWFinder en Ubersuggest geven inzicht in het gebruik van zoekwoorden in onder andere Nederland. Als je een zoekwoord invoert in deze tools wordt zichtbaar hoe vaak er maandelijks naar dit woord gezocht wordt. We noemen dit zoekvolume. Het kan gebeuren dat jouw zoekwoord geen zoekvolume heeft. Wat je dan kan doen is variaties of synoniemen van je zoekwoord proberen. We maken onderscheid hierin tussen zogenaamde shorttail en longtail zoekwoorden.

Longtail zoekwoorden

Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben vaak veel concurrentie. Er is een grote kans dat jouw artikel niet op de eerste (of zelfs eerste paar pagina’s) van Google verschijnt. Een bekend gezegde is: “Waar verberg je het beste een lijk? Op de tweede zoekpagina van Google.” Een artikel voor een blog richten op algemene zoekwoorden zoals “website” maken je vindbaarheid heel moeilijk. Dat is de reden dat je beter longtail zoekwoorden kan gebruiken. Dit zijn meer specifieke zoekwoorden waar minder zoekvolume op zit. Tijdens het gericht zoeken worden deze zoekwoorden gebruikt door een specifieke groep. Een longtail zoekwoord of zoekopdracht kan bestaan uit 3 tot 6 woorden, zoiets als “conversie optimalisatie amsterdam”. Ga op zoek naar longtail zoekwoorden in de zoekwoorden-tools. Maak daarna een lijstje hiervan en verwerk de woorden in de tekst.

Keyword density

Je tekst boordevol zoekwoorden zetten is niet de bedoeling! “Keyword stuffing” noemen ze dit ook wel en Google vind dit niet leuk. Er moet een natuurlijk verhouding zijn tussen de reguliere tekst en zoekwoorden (keyword density). Tussen de 2% en 4% zijn ideale percentages voor deze dichtheid. Is het lager dan 2% dan kan de zoekmachine niet achterhalen waar de pagina precies over gaat. Is de density hoger dan 4%, dan wordt het afgestraft door de zoekmachines. Ook kan je je wel indenken dat overvloedig gebruik van een zoekwoord erg storend voor je lezers. Je kan een keyword density tool gebruiken om te controleren of jouw blogtekst niet teveel zoekwoorden bevat.

Tip 2: Correcte opmaak van de tekst

De tekst is geschreven, de juiste zoekwoorden zijn verwerkt, nu ga je bezig met de opmaak. Dit bepaalt hoe de tekst er uiteindelijk uit komt te zien. Een correcte opmaak zorgt voor een aangename leeservaring. Fijn voor je lezer, maar Google kent hieraan ook veel waarde toe.

Hier herkent Google een correcte opmaak aan:

  • Het gebruik van alinea’s
  • Tussenkopjes bij elke alinea (kopteksten: H1, H2 en H3)
  • Tekst opsommingen
  • Interne links die verwijzen naar andere pagina’s van je website
  • Een bepaalde hoeveelheid dik gedrukte zoekwoorden

Ook de lengte van de tekst is belangrijk! Gebruik minimaal 400 woorden per pagina/artikel bij zowel blogartikelen als webteksten. Dit zorgt ervoor dat het zoekwoord beter verwerkt kan worden zonder dat je in de problemen komt met de keyword density.

Tip 3: Afbeeldingen en/of video’s toevoegen

videoAlleen tekst is erg saai, dus is Google gek op verschillende soorten content als afbeeldingen en video’s. Het advies is dan ook om minimaal 1 relevante afbeelding of video te plaatsen per blogartikel. Een afbeelding is plat, bestaat uit pixels en niet uit zoekwoorden. Daarom is het slim om Google te laten weten waar deze over gaat. Dit zodat de match gemaakt kan worden waar we het eerder over hadden.

Welke data leest Google vanuit een afbeelding:

  • Bestandsnaam
    Geef de afbeelding een naam waar een zoekwoord in verwerkt is (opletten: elke bestandsnaam moet uniek zijn)
  • Titel
    Korte omschrijving van de afbeelding
  • Alt-tekst
    Bij de alt-tekst van de afbeelding kan je een omschrijving van de foto zetten en daarin een zoekwoord verwerken (opletten: elke alt-tekst moet uniek zijn, zo ook verschillen van de bestandsnaam en titel)

Deze data kun je eenvoudig toevoegen aan een afbeelding in WordPress.

Tip 4: Meta description en SEO titel invullen

Via onder andere zoekwoorden, HTML en data in afbeeldingen probeert Google te begrijpen waar je pagina over gaat. Als Google denkt dat jij de geschikte match bent wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert word je getoond in de zoekresultaten. Iets anders waarmee je Google helpt om je artikel beter te begrijpen is de SEO titel. Dit is een titel die alles omvat en 1 van de belangrijkste ingrediënten van het algoritme is. Maak je gebruik van een CMS zoals WordPress of Joomla, dan kan je per pagina/artikel de SEO titel aanpassen. Op basis van de titel van de pagina in het CMS wordt deze titel automatisch gegenereerd. Vaak is het interessant om wat extra zoekwoorden hier aan toe te voegen. De titel die in de zoekresultaten verschijnt is ook de SEO titel. Zorg wel dat het voor de lezer helder blijft waar het artikel over gaat.

Behalve de SEO titel hebben we ook nog de meta description. In de zoekresultaten verschijnt deze omschrijving onder de SEO titel. Ook wordt dit vaak automatisch gegenereerd op basis van de eerste content van je pagina. Vaak adviseer ik om dit aan te passen naar een tekst die de lezer uitnodigt om door te klikken. Wat je ook plaatst in de meta description, dit heeft geen invloed op de SEO resultaten. De enige bedoeling is om lezers te overtuigen op jouw link te klikken. Wat zoekwoorden hierin verwerken is altijd handig.

Checklist voor SEO blog tips

Samenvattend: een blog schrijf je voor je doelgroep en niet voor een zoekmachine! Schrijf altijd je tekst met de lezer in je gedachten. Daarna kan je bezig met de onderstaande checklist:

  • Maak een lijstje met de longtail zoekwoorden waar het artikel op gevonden moet worden
  • Zijn deze zoekwoorden in de tekst verwerkt?
  • Is de keyword density tussen de 2% –  4% per zoekwoord?
  • Bevat de tekst minimaal 400 woorden?
  • Is de tekst opgedeeld in allemaal alinea’s?
  • Zijn er zoekwoorden verwerkt in de kopteksten? (H1, H2 etc.)
  • Zijn er interne links verwerkt in de tekst?
  • Hebben alle afbeeldingen een unieke bestandsnaam waarin zoekwoorden zijn verwerkt?
  • Hebben alle afbeeldingen een unieke titel waarin zoekwoorden zijn verwerkt?
  • Hebben alle afbeeldingen een unieke alt-tekst waarin zoekwoorden zijn verwerkt?
  • Zijn er zoekwoorden in de SEO titel verwerkt?
  • Zijn er zoekwoorden in de meta-omschrijving verwerkt?

Checklist helemaal afgevinkt? Zeker weten dat je dan hoog gaat scoren met je blog!

Back To Top